TræklatRing

Se verden fra oven! I dette linjefag kommer du helt til tops og op i trækronerne – uanset om du er nybegynder eller erfaren klatrer. Du kommer til at overnatte langt over landjorden og lære en masse klatreteknik.

Linjefaget følger Dansk Træklatreforenings normer, og sikkerheden er i top.

Som en af de eneste efterskoler i landet tilbyder vi et helt linjefag i Træklatring! Her får du masser af tid i trætoppene og lærer om alt fra avancerede rebteknikker til træarter, sikkerhed og balance. Du kommer også til at instruere andre og tilbringe en nat oppe i højderne.

Træklatring på efterskole

Den første del af linjefaget er et grundkursus i træklatring – så her kan alle være med. Når alle har gennemført grundkurset, skruer vi op for udfordringerne og nørder reb, udstyr og teknik.

FRISK LUFT OG GRØNNE OMGIVELSER

Træklatring på efterskole handler om at være i naturen. Om at se verden fra nye vinkler og højder og om at færdes hjemmevant i skovens mange træer. Træerne er ikke ligesom en klatrevæg – de forandrer sig hele tiden og påvirker din klatring på vidt forskellige måder.

I starten af linjefaget klatrer vi primært i en privat skov, hvor man kan klatre på grenene. Senere tager vi til andre skove i lokalområdet og nørder de mere avancerede rebteknikker som f.eks. rebbaner, traverser og svævebaner. Du kommer til at opbygge og sikre rebbanerne helt fra bunden – og det stiller store krav til sikkerheden.

Skoven bliver dit andet hjem, og du lærer at spotte de træer, der egner sig til klatring – faktisk kommer du til at kunne genkende træarterne med bind for øjnene!

OPLEVELSERNE STÅR I KØ

En gang om året er Adventure Efterskolen vært for Klatreskovens Dag, hvor lokalsamfundet inviteres med op i træerne. Her bliver det dig og dine klassekammerater, der får rollen som klatreinstruktører og guider gæsterne rundt i rebbanerne og ser smilet på deres ansigter, når de overvinder højdeskrækken for første gang.

Linjefaget er fyldt med både små og store oplevelser. Vi tager f.eks. i klatrepark og slutter skoleåret med at rapelle ned fra en vindmølle, hvor du selv kommer til at stå for din sikkerhed og korrekt rebteknik. Det er et adrenalinkick uden lige!

FALD I SØVN UNDER STJERNERNE

Har du også altid drømt om at falde i søvn højt over jorden med solopgangen som dit vækkeur? Det får du chancen for, når du vælger Træklatring som linjefag. Når bøgen springer ud i løbet af maj, spænder vi en soveplatform op under trækronerne, hvor hele linjeholdet overnatter. Det er en helt uforglemmelig oplevelse, hvor du virkelig kommer tæt på naturen – og dine klassekammerater!