Sund og varieret mad

Vi går op i, hvad vi spiser. For vi ved, det rette brændstof sørger for, du kan klatre højere, padle længere og svømme hurtigere.

Derfor vil du hver dag opleve en varieret og sund kost sprængfyldt med proteiner, vitaminer og smag – alt det, du behøver for at kaste dig ud i dit næste eventyr.

Hvem siger, sund kost skal være kedelig?

Du kommer ikke til at sulte på Adventure Efterskolen! Her vil du hver dag blive præsenteret for spændende og næringsrig mad, der giver dig den energi, du behøver for at være aktiv og klar til at lære.

Vi serverer tre hovedmåltider og tre mellemmåltider dagligt. Morgenmaden består af müsli, havregryn, cornflakes, rosiner, fuldkornsboller, smør, marmelade og mager ost – og selvfølgelig minimælk og A38.

Vi spiser varm mad til middag – og her er der stor variation på menuen. Én gang om ugen spiser vi fiskeretter, og selvom fisk ikke er din livret, vil du måske ende med at se frem til det. Vi gør nemlig en dyd ud af at udfordre dine madvaner og smagsløg, så du får smagt en masse forskelligt.

Til aftensmad kan du se frem til en buffet fyldt med spændende kødpålæg, fisk, æg, grønt og lune retter.

I løbet af dagen serverer vi tre mellemmåltider bestående af knækbrød, gulerødder, frugt og fuldkornsbrød, så du kan få stillet den lille sult.

Vores køkken har en elite-smiley, og vores mad tager selvfølgelig udgangspunkt i de 9 kostråd.

Sunde vaner varer resten af livet

Vi vil gerne inspirere til sunde madvaner, der varer resten af livet. Det betyder bl.a., at vi kun serverer sodavand, saft og kage til særlige anledninger, ligesom vi heller ikke spiser pizza eller junkfood på skolen. Du og dine efterskolekammerater må selvfølgelig godt købe og spise pizza i Broagerland – det kræver bare en cykeltur først.

I weekenderne bryder vi med skemaet og hygger med et godt stykke kage. Om søndagen spiser vi brunch, så der er mulighed for at sove lidt længere. Her bliver der ikke serveret frokost, i stedet kan du smøre en solid madpakke, så du ikke bliver sulten før aftensmaden.

Til fødselsdage kan du ønske dine livretter, ligesom du altid er velkommen til at tippe os om en god opskrift eller et særligt madønske.

Mulighed for diætkost

Vi har plads til alle – også i køkkenet. Det betyder, vi kan tilgodese dine behov og servere mad uden svinekød af hensyn til religiøs overbevisning eller særlig diætkost, hvis du har et lægeligt dokumenteret behov.

Vi laver også vegetar- og veganerkost, hvis du ved skolestart gør os opmærksom på dit behov. Af hensyn til indkøb og planlægning er det ikke muligt at skifte mellem vegansk og almindelig kost.

Kom med i køkkenet

Du skal selvfølgelig også opleve, hvordan det er at arbejde og færdes i et køkken. Derfor har du køkkentjans i en uge sammen med fire af dine efterskolekammerater.

Her kommer du til at hjælpe med at anrette maden, rydde af og gøre rent. Det bliver dig, der tager opvasken og vasker gulvet, når du og dine klassekammerater er færdige med at spise – og du vil opdage, det faktisk både kan være sjovt og hyggeligt! Mest af alt får du en fornemmelse af alt det praktiske arbejde, der er i forbindelse med madlavningen, og du får en masse fra hånden.